Wyborcza: cysterny wstydu należą do firmy Orlen Transport. Sprawdziliśmy fakty w sprawie

Autor Michalina Kobla - 5 Września 2019

Cysterny wstydu PO-PSL, które wyjechały 4 września na krajowe ulice jako część kampanii wyborczej Prawa i Sprawiedliwości, wzbudziły wśród opinii publicznej ogromne emocje. Dziś "Gazeta Wyborcza" przekazała, że pojazdy należą do Orlen Transport S.A., która obsługuje PKN Orlen. Prawda w tej kwestii okazuje się jednak bardziej skomplikowana.

Cysterny wstydu PO-PSL, stanowiące nowy etap rozwoju kampanii wyborczej Prawa i Sprawiedliwości, szybko stały się przedmiotem licznych kontrowersji. W sieci zaczęły bowiem pojawiać się informacje, według których używane w akcji pojazdy miały należeć do PKN Orlen. Na te doniesienia szybko zareagowali przedstawiciele koncernu, za pośrednictwem oficjalnego profilu na Twitterze informując:

"W związku z pojawiającymi się nieprawdziwymi doniesieniami o zamieszczaniu na naszych cysternach treści niezwiązanych z działalnością biznesową, informujemy, że nie jesteśmy w żaden sposób związani z tą akcją, a wspomniane cysterny nie należą do naszej firmy."

Co ciekawe, już dzień później w serwisie informacyjnym "Gazety Wyborczej" ukazał się artykuł pod tytułem: "Wyborcza ujawnia. Propagandowe cysterny PiS należą jednak do Orlenu", który ostatecznie zmieniono na: "Wyborcza ujawnia. Propagandowe cysterny PiS należą do firmy pracującej dla Orlenu". Skąd takie wnioski? 

PiS promuje się na cysternach Orlenu? Przedstawiciele koncernu odpowiedzieli na plotkiCzytaj dalej

Cysterny wstydu a PKN Orlen

Dziennikarze medium dotarli do dokumentów Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, znając numer rejestracyjny jednej z cystern. Polisa została wystawiona na Orlen Transport S.A., przez co redaktorzy początkowo myśleli zapewne, że zbieżność nazw nie jest przypadkowa. Jak wynika z oświadczenia rzeczniczki prasowej PKN Orlen, artykuł przed edycją miał zawierać informację, iż Orlen Transport S.A. należy do koncernu (nie jesteśmy w stanie tego zweryfikować w pełni po zmianach). Ostatecznie okazało się, że nie jest to prawda. Obecnie w tekście czytamy, że Orlen Transport S.A. obsługuje PKN Orlen, co jest już bliższe prawdy. O co więc chodzi?

Spółka Orlen Transport rzeczywiście w przeszłości należała do PKN Orlen, jednak w 2016 roku właścicielem 100% jej akcji stała się spółka TP (dziś OTP), podmiot zależny firmy Trans Polonia. Od trzech lat Orlen Transport nie ma już więc formalnie nic wspólnego z PKN Orlen, gdyż została sprzedana. Warto zaznaczyć, że OTP rzeczywiście dostarcza paliwa i gaz do stacji należących do PKN Orlen, jednak współpracuje także z innymi koncernami petrochemicznymi.

Poniżej publikujemy oświadczenie rzeczniczki prasowej PKN Orlen, Joanny Zakrzewskiej:

"W związku z nieprawdziwymi informacjami zawartymi w artykule pt. "Wyborcza ujawnia. Propagandowe cysterny PiS należą do firmy pracującej dla Orlenu" opublikowanym 5 września 2019 roku PKN ORLEN informuje, że nieprawdą jest, że "pojazd o numerze WGM 2TJ1 (...) należy do firmy Orlen Transport S.A., będącej własnością koncernu paliwowego", ponieważ firma Orlen Transport S.A. nie istnieje. PKN ORLEN sprzedał spółkę ORLEN Transport S.A. 29 lutego 2016 roku spółce należącej do Grupy Kapitałowej Trans Polonia Group. Warunkowa umowa zobowiązująca do nabycia akcji spółki ORLEN Transport przez Trans Polonia Group została podpisana w listopadzie 2015 roku. Z tego samego powodu nieprawdą jest, że pojazd o numerze WND 3H16 "też należy do Orlenu". Prosimy o nierozpowszechnianie nieprawdziwych informacji."

Warto zaznaczyć, że dziennikarze Polskathetimes.pl poinformowali, że oczekują obecnie na potwierdzenie, czy wynajęte przez PiS cysterny należały właśnie do Trans Polonii. Będziemy więc aktualizować doniesienia w tej kwestii.

Prosimy o zwrócenie uwagi na tytuły tekstu na poniższych zrzutach ekranu:

Źródła: PKN Orlen, Polska The Times, Gazeta Wyborcza, spidersweb.pl

Następny artykuł
Nie przegap najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj antyfake.pl na: Google News