Kto cię namierzył? Wtyczka w przeglądarce wskaże, czy stałeś się celem reklamy politycznej
"Kto cię namierzył?" to projekt przygotowany przez Fundację Panoptykon, Fundację ePaństwo i firmę SmartNet Research&Solutions. Udostępnia on użytkownikom Facebooka wtyczkę do przeglądarki, dzięki której możemy dowiedzieć się, czy staliśmy się celem politycznej reklamy na platformie. Poza tym przedstawiciele fundacji planują wydanie raportu, zawierającego wyniki badań dotyczących wykorzystywania medium właśnie w celach politycznych.
Projekt "Kto cię namierzył?" skierowany jest do użytkowników Facebooka, którzy chcą w bardziej świadomy sposób korzystać z platformy. Warto bowiem pamiętać, że ma ona dostęp do gigantycznej ilości danych, ale także różnorakich informacji na nasz temat. Na stronie internetowej projektu czytamy:
"Facebook wie o Tobie więcej, niż myślisz – co lubisz, czego się boisz, czy masz depresję, czy Twój związek przechodzi kryzys. Zna też Twoje poglądy polityczne. W rękach osób chcących wpływać na wybory ta wiedza to potężna broń. Pozwala grać na emocjach wyborców, dezinformować, wyławiać niezdecydowanych i agitować. O szczegółach tych praktyk ciągle niewiele wiadomo."
Wtyczka "Kto cię namierzył?" odpowiedzią na mikrotargetowanie
Dostęp do jakich informacji zapewni użytkownikom omawiana wtyczka? Przede wszystkim dowiedzą się, czy poszczególne komitety polityczne wzięły ich na cel, ale także odkryją, ile reklam do nich realnie trafia, jak dokładnie wyglądały te materiały i dlaczego zostały dobrane akurat dla danej osoby. Z wtyczki można korzystać na przeglądarkach Chrome i Firefox. Podczas instalacji użytkownik zostaje dokładnie przeprowadzony przez wszystkie informacje na temat rozszerzenia. Dowiaduje się, jakie uprawnienia będzie mieć wtyczka, jakie zbiera dane i jak je przechowuje. Sam proces oczywiście celowo wygląda bardzo przejrzyście, gdyż ma przysłużyć się bardziej świadomemu korzystaniu z Facebooka, czy internetu w ogóle.
Dlaczego informacje na temat skierowanych do nas reklam są tak ważne? Odpowiedzią jest przede wszystkim mikrotargetowanie, czyli dopasowywanie przekazywanych odbiorcy materiałów do jego poglądów, zainteresowań, cech charakteru. Na stronie projektu "Kto cię namierzył?" czytamy:
"Jest to narzędzie wykorzystywane również w polityce. W połączeniu z możliwościami, jakie daje tworzenie precyzyjnych charakterystyk użytkowników przez algorytmy Facebooka, może służyć do manipulowania niczego nieświadomymi wyborcami."
Aby zrozumieć, jak wiele zdziałać może kampania oparta o mikrotargetowanie, warto przypomnieć sobie aferę Cambridge Analytica, która rozpętała się przy okazji ostatnich wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych oraz kampanii brexitowej. Do tej pory eksperci spierają się, jaki wpływ na wyniki elekcji i zwycięstwo Donalda Trumpa, ale także decyzję Brytyjczyków o opuszczeniu Unii Europejskiej miało wykorzystanie danych, pozyskanych właśnie z Facebooka.
Chcesz pobrać wtyczkę i zacząć z niej korzystać? Znajdziesz ją tutaj.
Źródło: Fundacja Panoptykon
Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj antyfake.pl na: Google News