Walka o elektorat na Facebook`u. Która partia wydała najwięcej na reklamę w ostatniej kampanii?
Facebook, w trosce o transparentność publikowanych w medium reklam, publikuje raport, dotyczący wydatków poszczególnych osób, partii i instytucji. Dane z ostatniego miesiąca jasno pokazują, które partie najsilniej zaangażowały się w walkę o korzystający z Facebooka (i, choć rzadziej, Instagrama) elektorat.
Czy było warto? Biorąc pod uwagę, że na pierwszym miejscu pod kątem wydatków na reklamę w ciągu ostatnich 30 dni uplasowała się Konfederacja, można by wysnuć wniosek o nieskuteczności tej strategii marketingowej. Na podium jednak znalazły się również partie, których reprezentanci otrzymali mandaty do Parlamentu Europejskiego - Wiosna Biedronia i Platforma Obywatelska.
Konfederacja na pierwszym miejscu pod kątem wydatków na reklamę na Facebook`u
Spójrzmy na liczby. Konfederacja KORWIN Braun Liroy Narodowcy od marca wydała w sumie 184 477 zł na reklamę. Z tego 125 197 zł w ciągu ostatniego miesiąca. Pieniądze poszły głównie na promocję spotów, grafik oraz, w ostatnich dniach kampanii, fragmentu debaty wyborczej z TVP.
O Konfederacji można śmiało powiedzieć, że pod kątem wydatków na Facebook`ową reklamę, pozostawiła swoich konkurentów daleko w tyle. Plasująca się na drugiej pozycji Platforma Obywatelska (fromalna nazwa fanpage`a, reklamy promowały jednak całą Koalicję Obywatelską) wydała od marca aż 153 465 zł, ale w ostatnim miesiącu, wyłącznie 79 089 zł. Bez oceniania efektów, w przypadku tej formacji możemy mówić o pewnej konsekwencji w promowaniu materiałów. Ostatnie 1021 zł fanpage przeznaczył na trwającą od 8 do 14 czerwca promocję grafiki informującej o tym, że "Andrzej Duda w USA obraża polskich sędziów". Zaraz po jej zakończeniu PO wypuściła kolejną promocję, której ceny jeszcze nie opublikowano - dotyczy ona odwołania przez PKP przejazdów na festiwal Jurka Owsiaka.
Ostatnie miejsce podium należy do Wiosny Biedronia - 89 361 zł przeznaczone na reklamę, z czego 57 680 zł w ostatnim miesiącu. Zaskoczeniem pozostaje 4. miejsce zestawienia - uplasowała się na nim nie partia polityczna, a osoba - Adam Bielan. Wydane przez niego 42 399 zł nie poszły w błoto, polityk dostał się do Parlamentu Europejskiego.
W czołówce najbardziej "hojnych" partii i polityków znajdziemy jeszcze Prawo i Sprawiedliwość, Kukiz`15, Razem, Svena Zagałę z Wiosny Biedronia, Kamilę Gasiuk-Pihowicz, Konstantego Radziwiłła, Jerzego Buzka, Krzysztofa Bosaka i Tomasza Latosa.
źródło: Facebook
Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj antyfake.pl na: Google News